مدیریت استراتژیک

زمانی که در طی بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸  اکثریت غریب به وقوع شرکت ها درگیر رکود بی سابقه‌ای بودند, مک دونالد موفق شد درآمدش را از ۲۲٫۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۷ به ۲۳٫۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸ برساند !  آنها همچنین موفق شدند از سوی مجله فورچون در سال ۲۰۰۹ به عنوان شانزدهمین شرکت تحسین شده در زمینه مدیریت و کارایی عملیاتی دست پیدا کنند. در همین سال وقتی که رستوران‌های دیگر تمام تلاششان را برای باز نگ داشتن درهای رستورانش به کار می‌بستند, مک دونالد موفق شد ۶۵۰ شعبه جدید تاسیس کند . آقای جیم اسکینر مدیر عامل مک دونالد در ارتباط با موفقیت های به دست آمده توسط شرکت در آن سال‌های سخت از نظر اقتصادی  گفته است که ” ما عملکرد بسیار خوبی داشته‌ایم به این دلیل که استراتژی‌ های ما بهترین شکل ممکن طرح ریزی شده اند ” .  این موفقیت های بزرگ در این زمینه ها هرگز به صورت تصادفی رخ نداده است و یک دلیل مهم دارد : مدیریت استراتژیک  .

مدیریت استراتژیک چیست ؟ 

روزی دو مدیر یک شرکت تصمیم می‌گیرند برای گذراندن تعطیلات آخر هفته و بحث و تبادل نظر در ارتباط با وجود زمینه های مشترک همکاری به خرج شهر بروند و ضمن تفریح در ارتباط با موضوعات کاری با یکدیگر صحبت کنند. بعد از مدتی که در مکان مورد نظر مستقر شدند و مشغول صحبت بودند ناگهان سر و کله یک خرس از نژاد گیریزلی از میان شاخ و برگ درختان پیدا شد .

یکی از این دونفر سریعاً آماده فرار شد, نفر دوم که شاهد این صحنه بود به زبان آمد و گفت امکان داره بتونی از دست یه همچین خرسی فرار کنی و سریع تر بدوی .اما جوابی که در مقابل این اظهار نظر شنید شنیدنی و نکته دار بود : ” لازم نیست بتونم از این خرس گیریزلی غول پیکر و سریع تند تر بدوم , تنها چیزی که الان نیاز دارم اینه که بتونم از شما تند تر و سریع تر فرار کنم ”  .

این داستان در برگیرنده هسته مفهومی مدیریت استراتژیک که واقع چیزی جز دستیابی به مزیت رقابتی نیست, می‌‍باشد .